BRINGÁZOL TÉLEN?

2011. november 18. 18:59

Ha bringázol télen, akkor van egy pár javaslatunk:)



- Ha télen is tekerni fogsz -

És miért ne tennéd? Néhány dolgot kell csak másképp csinálnod, és télen is élvezheted a kerékpározás nyújtotta örömöket! Az alábbiakban megosztjuk Veled a tapasztalatainkat, hogy mire kell figyelned télen:

 
 
Fékerő

A jó fékerőhöz kell jó fék / fékkar / fékpofa / fékfelület / fékbeállítás.

A fékek közül most csak a patkófékről fogok beszélni részletesebben, mert a modernebb V-fék / tárcsafék lemez testű féket érdemes egy masszívabb testűre cserélni, ami nem nyúlik ha erőhatás éri. A két forgáspontos modellek szimmetrikusabban mozognak, tehát egyszerre  érnek oda a kanalak a fékfelülethez, így a legnagyobb a fékerő, ugyanakkor a régi egyforgáspontosak is jobban fognak, mint némely olcsó kínai kétforgós.

Ugyanez elmondható a fékkarok esetén is, hogy ha már nincs pénzed egy normális új Shimano/Sram modellre, akkor inkább tegyél fel egy régit, mint egy olcsó újat, mert utóbbiak nyúlnak, kotyognak, és tépik majd szakítják a bowdent, ami erősen balesetveszélyes.

A fékkar teste ha műanyagból van, akkor hiába állítod be, hogy keményen fogjon, sosem fog, hanem tovább fog nyúlni, és be tudod húzni a kormányig, ami nem ad túl nagy biztonságérzetet. Tehát alap, hogy a fékkarod fémből legyen. 


A patkóféked van, akkor canti vagy cyclo-cross fékkart használj hozzá, (ezek egyenes kormányos országúti kerékpárokon gyakoriak) ne V-fékkart, mert az máshol húz, nem kompatibilis. Ne használj másik fékkart csak azért, mert csak olyat lehetett kapni narancssárgában?

Fékeid fogjanak jól. Ennek a feltételei, hogy a fékeket és a fékkarokat jól be tudd állítani, illetve a fékpofáid ne legyenek túl kopottak.

A fékpofák, fékbowdenek és bowdenházak a használat során folyamatosan kopnak, nyúlnak. Ezek időnként cserére és utánállításra szorulnak. A bowdenek folyamatosan koptatják a bowdenházak belső bevonatát, (már ha van bennük bélés) ezek egy idő után elhasználódnak és akadnak, szorulnak. Arra is figyeljünk, hogy a bowdenvégek ne legyenek kiszálasodva, illetve a bowdenek szétcsavarodva.

Nagyon sokszor látjuk (néha még a gyári kerékpároknál is), hogy az alu felnikhez acél felnihez való fékpofát párosítanak. Ez egy elég nagy baki, ha nálad is ez van, akkor gyorsan cseréld le őket. Ezen kívül pedig csak az a fontos a pofáknál, hogy ne legyenek kopottak, és jól rá legyenek állítva a felnidre.

Ha elégedetlen vagy a fékhatással, bizonyos alkatrészek cseréje javíthat a helyzeten, például az egy forgáspontos féktesteket korszerűbbre tudod cserélni. Patkófékekből ma már kaphatóak két forgáspontos modellek, amik szimmetrikusabban mozognak és a hatásfokuk is jobb. A mostanában kapható fékkarok is többet tudnak, leginkább nincsenek kikopva a használattól, nem lötyögnek  és forgáspontjuk is optimálisabb, könnyebben mozognak és van rajtuk finom beállítási lehetőség is.  

A fékkar lehetséges hibái: ha műanyagból van, akkor hiába állítod keményre a fékhatást, hogy jól elől fogjon, tovább fog nyúlni, és be tudod húzni a kormányig, ami nem ad túl nagy biztonságérzetet. Tehát alap, hogy a fékkarod fémből legyen.

Ha patkóféked van, akkor canti vagy cyclo-cross fékkart használj hozzá, (ezek egyenes kormányos országúti kerékpárokon gyakoriak) ne V-fékkart, mert az máshol húz, nem kompatibilis. Ne használj másik fékkart csak azért, mert csak olyat lehetett kapni narancssárgában?

Természetesen ezek a fentiek csak a - szépen alliteráló - felnin fékező fékekre (abroncs fékek) vonatkoznak, nem úgy a kontrafékre, dobfékre vagy görgős és tárcsafékekre. Ezeket is lehet javítani. Mi itt a Rocketben ezek közül a kontrával és a dobfékkel szoktunk leginkább találkozni.


Tisztítás

Biztosan ismered a jelenséget, amikor már 100 méterről hallod, hogy jön egy biciklis, mert olyan hangosan nyiszeg a bringája, és olyan érzésed van, hogy az orrod előtt fog szétesni darabjaira. Na, ez többek közt azért van, mert kenés nélkül fut a lánc. Tehát ha a bringád elkezd egy kicsit zajongani, akkor azonnal tekints rá a láncodra, és ha nem látod, akkor húzd végig a láncon az ujjad, és egyből kiderül, hogy száraz, mint a tapló. Mielőtt beolajoznád, azelőtt nézd meg, hogy nem áll-e rajta hegyekben az olajos sár. Ha igen, akkor előtte tisztítsd meg. Használhatsz hozzá WD40-et, ami amúgy is alapfelszereltség, a lánc tisztításánál, de nagy figyelmet fordíts arra, hogy az oldószer ne kerüljön máshová csak a láncra, különben onnan is kioldja a zsírt, ahonnan nem kéne!

Amikor a kosz alól előkerülnek a láncszemek, akkor fogd a láncolajat, és olajozd be a láncodat, ha teflonsprayt használsz, ügyelj rá hogy ne kerüljön a felnire. Télen ezt a két dolgot sűrűbben kell megtenned, mert több a mocsok, mar a só, könnyebben összeáll a dzsuva a hidegben. A legjobb, ha a benzinkúton bedobsz 200 forintot a nagynyomásúba, levereted a koszt mindenhonnan, aztán gyorsan végigtörlöd a bringát, és beolajozod a láncot.

Amit még nem árt megtenni a tél kezdetén, ha nem volt rendszeresen karbantartva a kerékpárod, az a csövek zsírzása. Ha még ki tudod húzni a nyereg és kormányszárat, akkor kend be zsírral és úgy told vissza, különben ha most még nincs is összekorrodálva a nyeregszár a nyeregcsővel, a kormányszár a villanyakkal, akkor tavaszra garantáltan össze lesznek.
 

 Külsők

Ha lehet, akkor használj barázdáltabb külsőket, a slick (sima) külsőkkel könnyen elcsúszol. Van aki télen is ugyanazzal a szerkóval használja az országútiját, mint nyáron, én a harmadik esés után letettem róla.
 

Sárhányók

Legyen sárhányó a bringádonJ Plusz a teljes hatás elérése érdekében a sárvédőt meghosszabbíthatod egy laffantyúval is, amit legyárthatsz otthon, vagy vehetsz boltban is.

 
Világítás

Legyél jól kivilágítva elől és hátul, és ezt még fejeld meg fényvisszaverős nadrágleszorítóval is esetleg.

 







 

Vissza